Wednesday, June 30, 2010

MENGATASI PENGGUNAAN POLISTERIN


Pinggan Ubi Kayu : Produk Berasaskan Kajian



Pembangunan mapan adalah isu global. Yang datang bersamanya krisis dan konflik yang menjadi perdebatan di setiap negara – negara membangun dan maju seluruh dunia. Secara umum, pembangunan mapan bermaksud pembangunan sesebuah negara yang tidak menidakkan hak generasi masa depan menikmati apa yang generasi sekarang miliki; contohnya alam sekitar. Pembangunan mapan adalah pembangunan yang mengambil kira kepentingan dan kesan terhadap alam sekitar.

Bertitik tolak daripada falsafah ini, sebuah syarikat tempatan iaitu Natures Harmony Industries Sdn Bhd (NHI) telah menghasilkan produk mesra alam hasil kajian selama lebih kurang tiga tahun.

Ya, review produk pada kali ini adalah berkenaan pinggan yang diperbuat daripada ubi kayu! ;)

Umum mengetahui bahawasanya polistirena (polystyrene) adalah sejenis polimer aromatik yang digunakan secara meluas dalam bidang pembungkusan, terutamanya makanan. Isu yang timbul adalah bahan ini sukar dilupuskan dan mendatangkan kesan negatif kepada alam sekitar. Tambahan, hasil – hasil kajian saintis yang dijalankan menunjukkan bahawasanya bahan ini turut memberi kesan sampingan kepada kesihatan manusia.

Pinggan keluaran NHI direkodkan mula diperkenalkan kepada masyarakat umum sejak Oktober 2008. Kelebihan produk ini adalah ia menjawab kepada permasalahan yang ditanggung alam sekitar. Produk ini boleh lupus hanya dalam tempoh 28 hari! – Dan alternatif lain adalah dengan memakan produk ini selepas digunakan. Maka begitu, istilah pakai-buang tidak lagi relevan untuk produk ini ;)

Untuk makluman, NHI adalah syarikat tempatan yang mula dikorporatkan sejak 2004. Syarikat ini memberi fokus kepada bidang pembungkusan dengan menjadikan bioteknologi sebagai medium penghasilan produk.

Produk ini turut disahkan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan mendapat pengiktirafan oleh SIRIM. Berikut adalah prosedur menghasilkan produk ini :

No comments: