Sunday, July 21, 2013

~~~GAMITAN RAMADHAN 2~~~

Menyambung kembali kisah yang lalu....

Senjata yang aku bawak tu adalah batu2 kecil sebagai perisai untuk menakutkan anjing2 yang banyak sepanjang perjalanan aku menuju ke sekolah.

Almaklumlah aku terpaksa menyusuri sungai dan melalui rumah2 orang2 berbangsa india dan cina yang mana mereka ada membela anjing,ada yang dikurung ada juga yang dilepaskan begitu saja.Anjing2 liar juga banyak berkeliaran ,jadi sebagai persediaan aku membawa batu2 kecil untuk menakutkan anjing2 tersebut.

Perjalanan dari rumah ke sekolah tidaklah jauh pun tapi keadaan diwaktu itu memanglah berlainan sekali,perasaan takut jauh sekali.

Walaupun tidak bernasib baik seperti kanak2 yang lain,aku tetap melaui ibadah puasa dengan baik,arwah mak akan melenting jika ada antara anak2nya tidak berpuasa.Letih dah lesu,berjalan kaki pergi dan balik sekolah tidak pernah membuat aku ponteng puasa.

Satu tabiat aku,bila balik dari sekolah,,hantar beg terus bukak baju sekolah dan terjun dalam sungai hinggalah pukul 2 lebih barulah selesai berendamnya.Pukul 3 kena ke sekolah agama pulak,walau senakai mane pun namun mengaji tak pernah lupa,sekolah amat jarang aku ponteng walau demam,banjir sekalipun.







 Aku dulu idak le se comel gambo ni....hehehe

Pergi ke kelas agama pun terpaksa berjalan kaki,kalau bernasib  baik mak ada kat rumah boleh le guna basikal mak.Naik basikal pun terpaksa bawak berdiri je sebab tempat duduk tak sampai....hehehhe...

Di sekolah agama juga banyak kenangan terindah yang sukar aku lupakan....sekali sekala balik ke kampong memang aku tunjukkan kepada anak2 sekolah tempat aku belajar..menceritakan kisah2 susahnya kehidupan aku dan keluarga dulu....semua tempat2 itu masih ada dan kukuh lagi....indahnya semua itu...kenangan2 yang tidak akan aku lupakan....

No comments: