Tuesday, October 13, 2009

TERLALU AWAL ALLAH MENJEMPUT MU......NAMUN KAMI REDHA

Alhamdullillah,pagi ni hujan turun dengan lebatnya,tapi tak lama pun,matahari pun dah mengeluarkan cahayanya,insyaallah sekejap lagi ni panas le kot.Aku nak menyambung kisah sungai kinta lagi,kali ni kisah sedih aku sekeluarga .

Tahun 1990 terlalu pahit untuk aku telan sejarahnya,sampai kini ia menjadi bekas yang tak akan hilang di memori hidupku.Masa ini juge aku belum pun berkahwin,cuma masih diperingkat ,anto tanda aje.Di waktu ini juge aku mengajar Pasti di Batu Gajah,setiap hujung minggu bila ade kelapangan aku akan balik ke kampong ,tak le jauh beno pun......setakat 2 bas aje.

Selepas solat maghrib ,biasalah aku akan gebang-gebang dengan keluarga angkat aku,aku menumpang dengan deme ni.........tup-tup ada orang beri salam dan abah(panggilan aku kat abah angkat) buka pintu,katenya ade orang cari dan orang tu memang aku kenali rapat sejak kecil lagi.Katenya nak bawa aku balik kerana ada hal keluarga sikit,aku rase lain macam aje,tapi tak pe lah aku ikut balik,namun perasaan aku ade sesuatu yang buruk telah berlaku.

Dalam kerete aku diam dan hanya berdoa semoga tiada yang buruk telah terjadi kepada ahli keluarga aku,kerete yang dipandu terasa begitu lambat sangat,hatiku hanya Allah saje yang tahu ketika itu.Berdebar dan penuh tanda tanya?

Sebelum sampai kerumah aku,kami singgah di rumah pakcik aku,disebabkan kereta tak boleh lalu sampai kelaman rumah,aku terdengar makcik aku mengatakan sesuatu pada orang yang membawa aku tadi,air mata aku terus mengalir dan aku berlari di malam yang pekat itu kerumah,suasana malam tu memang gelap,waktu itu aku rase pukul 10 malam.

Se sampai di laman aku lihat,ramai saudara mara,jiran dan sahabat berada di luar,hati aku terus berdebar dan aku dengar dari luar suara mak menangis sambil dipujuk oleh ahli keluarga ku yang lain.Sedih dan pilu sungguh hati ku apabila naik ke atas aku lihat satu tubuh terbujur kaku diatas katil.Aku sudah tahu siapa yang terbaring itu tanpa melihatnya pun.Aku tahankan juga perasaan ini dari meratapinya kerana aku masih ingat Allah dan aku menghormati pada mereka yang hadir hari tu.

Tak sampai hati untuk aku membuka kain penutup itu,aku terus berlari keluar menuju ke sungai ,dan aku melepas kan segalanya di dalam sungai itu,aku menjerit dan menangis sepuas-puasnya,hanya malam yang menjadi saksi waktu itu.Aku di pujuk abang sulung ku untuk balik,lemah sungguh kaki ini melangkah,tak terdaya lagi rasanya untuk aku lalui saat itu,airmata dah terlalu banyak yang tumpah.Hanya Allah yang tahu keadaan aku waktu itu.

Mak masih tak sedarkan diri lagi,terlalu sedih atas kehilangan anak lelaki yang paling bongsu,yang menjadi harapan keluarga,Allah lebih menyanyanginya.

Esoknya,ramai rakan-rakan sekolah dan sepermainannya yang datang,suasana masih pilu dan hiba mak masih tak dapat menerimanya lagi.Paginya barulah aku boleh bertanya apa yang telah berlaku,cerita dari kakak sulungnya mengatakan adikku pada petang tu ,dalam pukul 5.30 petang keluar untuk bermain bola apabila dipanggil kawan2nya.Biasanya dia akan mengharungi sungai untuk ke seberang bermain di padang yang tak jauh pun dari rumah kami.Waktu tu cuaca sangat baik dan air sungai pun tak sampai ke lutut pun.

Namun kuasa Allah mengatasi segalanya,dia dijumpai berada hampir dengan tebing sungai,dan tertiarap,tidak dapat dipastikan berapa lame,namun mereka sempat membawanya dengan ambulan,namun Allah lebih menyanyanginya ,dipertengahan jalan beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir.Usianya waktu itu 16 tahun,dan seorang remaja lelaki yang kacak dan sangat baik,aku sangat rapat dengannya,dua tiga hari sebelumnya banyak yang aku sembang dan nasihatkannya.Itulah kali terakhir dia berbual dengan ku,adikku terlalu suka makan roti telur,setiap hari dia akan beli sebuku roti dan akan memasaknya sendiri.Pakaiannya mesti sentiasa kemas dan cantik,gayanya macam orang yang dah bekerja.....namun itulah dia.

Luka dan sedihnya tak pernah hilang dari lipatan hidupku,aku sentiasa mendokannya dan semoga dia tenang dan bersama golongan orang2 yang beriman.Terlalu sedih untuk aku meneruskan lagi tulisan ku ini,airmata aku tak dapat dibendung lagi ,bila mengingatinya....cukuplah sekadar ini saje..sebagai pengalaman hidup yang terlalu sadis untuk diingati.

No comments: