Thursday, October 15, 2009

KISAH ZAMAN SEKOLAH RENDAH.

Hari ini nak bercerita sikit tentang zaman kanak2 dulu,zaman ni semua orang paling suka dan sukar nak dilupai sampai bila2. Aku ni dilahirkan di daerah yang paling 'glamour' di Malaysia ni,kalau cakap orang pasti senyum dan tersengih punye....

Tentulah Tanjong Rambutan namenya,pasti yang bace ni pun tertawa sinis kan...tak pe lah,tapi bukan kat dalamnya ya,,sebelah luar dari pagar tu ...jangan ingat semua kat sana otak tak betul tau..kesian deme.

Aku bangga sangat tinggal kat sana,sekolah aku namenya SK Tg Rambutan,dari darjah1 hingga6 aku kat sana,sekolahnya tak cantik pun,kayu dan berjaring je,murid pun tak ramai,dalam kelas aku ade 30 orang aje,sampai darjah 6,muke tu aje le.

Aku ni dalam kelas tak le pandai pun,tapi aku handal dalam acara olahraga dan sukan.Kira aku ni olahragawati le,sebut aje sukan ape,muke aku le yang depan sekali,dalam kelas pun murid perempuan 10 orang aje pun.

Paling sukan yang aku gemar tentulah bolajaring,kira aku best punye le main,jadi GA lagi,kalau dapat bola,sure masuk ke jaring punye.Kawan dan lawan semua takut kat aku,lari macam lipas kudung,lawan tak boleh kawal aku .Badan tak le beso,tak cukup vitamin,orang susah namun kesungguhan aku memang tak dapat disangkal.

Guru yang melatih aku,Cikgu Nordin memang berbangga dengan aku,(mane le pegi cikgu ni dah) kalau aku tak dapat sambut bola yg di baling, punye le dia berleter,ape idaknya bola yang di baling macam peluru,silap sambut,patah tangan weh...

Aku dilatih macam askar,pagi petang,hari2 ade aje latihan,semua pertandingan seluruh Ipoh dah aku jelajah dan tawan.Kira name aku ni 'glamour'kat sekolah2 di Ipoh ni,paling best tu sampai ade yang mintak 'autograph' lepas main tu,macam pemain handalan lak.Pihak lawan sampai 3 orang jage aku,itu pun aku dapat lepas.....

Bukan setakat bolajaring je aku main,rounders adalah satu permainan yang aku ceburi,sampai jari tangan aku terseliuh sewaktu sambut bola,punya le Cikgu Zainal risokan aku,almaklum aku pemain utama,terjadi ape2 abih le...pengganti pun tak cukup.

Main-main jugak,sebagai riadah untuk kesihatan diri tapi pelajaran jangan dilupakan,tapi anak-anak aku sorang pun tak minat sukan,Farhani je belajo silat,izzah gemo masak je le.

Semua tu satu pengalaman yang tak dapat aku lupai dan aku selalu ceritakan kat anak2,deme gelakkan aku,hadiahnya memang banyak,aku tinggalkan kat kampong,ade yang dah dibuang sebab banyak jenis patung.

Jumpe lagi dengan cerita lain pulak........Wassalam.

memo: Kini SK Tanjong Rambutan dah berdiri megah,kelas dah banyak dah bangunan dah bertingkat dan beso.Aku bangga.

No comments: