Saturday, October 17, 2009

BEZA BUDAK DULU DAN KINI....

Salam hujung minggu,diakhir bulan syawal yang akan melabuhkan tirainya pada hari isnin ini, masih ramai lagi yang mengadakan rumah terbuka,dalam sehari dari pagi sampai malam ada aje jemputannya,boleh 'gantung periuk' le......

Pagi yang syahdu hari ni,cuaca yang indah ingin aku coretkan sedikit memori indah juga sebagai santapan kita bersama.

Zaman aku kecik dulu ada juga le sekolah agama rakyat,kain dulu warna merah macam warna kain wanita umno,sakit mata nengoknya.Tapi kini dah warna hijau kira sedap le sikit mate ni,sejuk nengoknya macam alam semulajadi.Ustazah dulu pakai tudung ikat kat tengok aje,baju pulak yang ikut pinggang,jarang aku tengok deme pakai baju kurung.Kini ustazah sekolah agama lebih kurang gak macam dulu,tudung pun tak lah sampai menutup dada.

Aku juga pegi sekolah agama yang diadakan sebelah petang,selesai kelas pagi tapi wajib sebelum pergi sekolah agama mesti terjun sungai dulu,kelas tak lupe punye,main2 juge ngaji tetap pergi.Budak kini dapat main,langsung tak peduli nak pergi kelas kafa.

Kalau dulu ustazah amat garang,aku ingat lagi Ustazah Asiah ni bila tak dapat ngaji,slow aje tangannya merayap bawah meja mencari perut,rasa2 macam kena di sepit si ketam,rupenya cubit maut yang datang.Budak kini tak boleh di sentuh ,mule le datuk opah,mak bapak datang menyerang.Tu sebabnya budak kini teruk prestasi deme,tambah bab tentang agama ni....mak ayah buat tak kisah aje dah.

Kiranya aku dulu minat beno tulis jawi ni,kiranya kalau diberi koje cepat aje siap,sekali ajo dah dapat,bace jangan le kira,macam bas ekspress,tulis pun ok juga,semedangnya dulu yang siap, tulisan pun cantik,bila akhir sekolah selalu le dapat anugerah tulisan jawi tercantik.Itu yang buat rajin dan tak miss datang sekolah walau ribut ke,banjir sampaikan demam pun pergi juge.

Kini budak mak ayah anto pun deme tak nak pegi,belikan basikal mahal lagi ,tak juge pegi,jadi macam mana nak di dibuat,kekadang ibubapa yang mengajo anak2 yang lebih2,tu yang deme ni mengade2 aje.

Budak kini membaca rumi pun tak lancar walau dah tahun 6,jawi ape ke lagi...datang sekolah malas,mak bapak deme pun tak hairan,anak ape ke lagi.Banyak bezanya sekolah agama dulu dulu dan kini,jangan le kita abaikan anak-anak dalam bab agama ni,riso kite melihat keadaan sosial yang berlaku kini.Budak sekolah rendah pun aku nengok dah gedik lain macam je.....siapa yang harus kita salahkan?

memo: Ustazah Asiah aku pernah jumpe kat ceramah almarhum Ustaz Fadzil Noor dulu,tak ingat tahunnya tapi dah lame le,dah masuk pas ustazah,tudung pun dah ok,terkejut beso dia jumpe aku,terima kasih le ustazah ingat juge kat aku waktu tu.

No comments: