Friday, October 9, 2009

SUNGAI KINTA,BANYAK KENANGANNYA PADA KU.....

Inilah sungai kinta,tapi tak lagi seindah dan secantik 20 tahun yang lalu,di sinilah aku bermain dan berendam setiapa hari tanpa kira waktu ,masa dan cuaca. Di sungai ini juga banyak mengajar aku pengalaman dan pengertian tentang kehidupan.

Tinggal di pinggir sungai menjadi aku kuat dan membesar dengan penuh kesabaran serta mendidik aku menjadi seorang yang berdikari dan tabah. Di sungai ini juga menjadi sumber rezeki yang tidak ternilai dari ALLAH SWT, ikan-ikannya bermacam jenis dan rupe tentulah menjadi makanan yang paling lazat dan berkhasiat.Namun aku tidak pulak makan ikan-ikan ni terutamanya ikan air tawar,bukan berlagak tapi itulah hakikatnya sejak dulu lagi,walau aku pengunjung setia di sungai ini.

Namun,bila balik saje dari sekolah aku akan turun ke sungai untuk mencari udang yang ade di celah-celah batu,memang banyak itu pun kalau air tak pasang dan dan bertukar warna. Udang-udang tu akan aku cucuk kan dengan lidi macam stay tu dan aku panggang atas unggun kayu api yang berbara,ape jadi ye......udang-udang tu akan bertukar warna merah yang sangat cantik dan rasenya memang sedap dan amat manis.Tak payah di bubuh perasa atau bahan-bahan lain.

Kini sungai ni dah banyak tercemar dan tak seceria dulu lagi,ikan pun dah berkurangan disebabkab kerja-kerja pembangunan yang berlaku di pinggir sungai ini dan saluran air dari perumahan juga di alirkan di sungai ini.Kalau dulu airnya memang sejuk dan ada banyak batu serta ada air terjun kini semua dah lenyap,banyak yang dah bertukar wajah.

Banyak yang ingin aku ceritakan lagi,nanti bersua lagi....................

No comments: